Płyn chłodniczy to niezwykle ważny element eksploatacyjny w każdym samochodzie. Jego rolą jest przede wszystkim absorbowanie ciepła, które wytwarza silnik w trakcie pracy i przekazywanie go do chłodnicy. W ten sposób chroni mechanizm przed przegrzaniem oraz uszkodzeniem jego części. Ponadto płyn chłodniczy osiada na powierzchni kanałów chłodniczych, dzięki czemu chroni je przed korozją.

Każdy kierowca samochodu wie, że płyn chłodniczy to podstawa. Jednak ogrom rodzajów sprawia, że nie zawsze od razu jest jasne, który z nich stanowi ten odpowiedni dla naszego pojazdu. Na co zwrócić uwagę przy wyborze płynu chłodniczego?

Płyn do chłodnic samochodowych – jaki wybrać?

Pierwszy czynnik, który ma istotne znaczenie podczas wyboru płynu chłodniczego to temperatura. W Polsce występują dosyć spore amplitudy temperatur panujących latem a zimą. Z tego względu warto wziąć pod uwagę taki płyn, który nie zamarznie w trakcie mrozów, ani się nie zagotuje podczas upałów. Do tego celu można kupić dwa produkty bądź znaleźć taki o wielosezonowym charakterze.

Trzeba bezwzględnie zwrócić uwagę na zalecenia producenta samochodu. Chłodnice wykonane z różnych materiałów wymagają płynów o odmiennym składzie. Aluminiowe układy będą potrzebowały innego produktu niż żeliwne czy miedziane. Wybór odpowiedniego płynu chłodniczego zapewni optymalną ochronę nie tylko silnika, ale również chłodnicy.

Inną kwestię stanowi rodzaj produktu. Wielu kierowców stawia na gotowe płyny chłodnicze, które wystarczy wlać do układu. Jednak wśród dostępnych opcji znajdziemy również koncentraty. Tego typu preparaty należy najpierw rozcieńczyć z wodą demineralizowaną w stosunku podanym przez producenta. Dopiero po wymieszaniu można wprowadzić mieszaninę do układu.

Płyn do chłodnic G11 – co to znaczy?

Często kierowcy spotykają się także z innymi oznaczeniami poszczególnych rodzajów preparatów. Na półkach znajduje się na przykład płyn do chłodnic G12. Co to znaczy? Jak rozumieć tego typu oznaczenia? Literka G oraz następująca po niej liczba informują o zawartości krzemianów w produkcie. W płynie G11 znajduje się od 500 do 680 mg/l tych związków. Natomiast w preparacie oznaczonym jako G12 lub G12+ krzemianów nie znajdziemy.

Inny podział dotyczy roku produkcji samochodu. Przyjęto, że płyn G11 jest dedykowany dla aut wyprodukowanych między 1989 a 1996 rokiem. Natomiast preparat G12 używa się w chłodnicach pojazdów, które opuściły fabryki między 1996 a 2001 rokiem. Należy pamiętać o tym, że nie powinno się mieszać tych dwóch rodzajów płynów, ponieważ może to doprowadzić do uszkodzeń części.

Jeśli szukasz płynu chłodniczego G11 bądź G12 do swojego auta, zapraszamy do zapoznania się z ofertą naszego sklepu Darchem. Wśród produktów znajdują się preparaty, które zapewniają efektywne działanie nawet przy temperaturze -35°C. Dzięki temu możesz mieć pewność, że płyn znajdujący się w chłodnicy nie zamarznie i będzie stale odprowadzać ciepło z silnika. Postaw na dostępne w naszym asortymencie, sprawdzone produkty w atrakcyjnych cenach.